Ons vakgebied
Onze ervaren trainers verzorgen al jaren de opleiding risicodeskundige. Tijdens de opleiding risicodeskundige worden vooral zaken naar voren gehaald, die niet door de wetgeving worden herkend of benoemd. Ons doel is om de risicofactoren zoveel mogelijk te elimineren waardoor de continuïteit van uw bedrijf wordt verhoogd. De wetgeving is primair geschreven ter voorkoming van slachtoffers (vluchtveiligheid). De oorzaak of het ontstaan van brand staat hier vrijwel niet in beschreven. Dit kan resulteren dat een pand volledig voldoet aan hetgeen gesteld is in het bouwbesluit en toch volledig afbrandt.
Het voorkomen van een calamiteit is dan ook van essentieel belang binnen de bedrijfsvoering. Wij zijn gespecialiseerd om de pijnpunten zichtbaar te maken en deze op de juiste wijze te voorkomen. Wij besteden in onze opleidingen dan ook veel aandacht aan het uitsluiten van deze risicofactoren die tot schade kunnen leiden. Ook besteden wij aandacht aan de nieuwste ontwikkelingen op technisch vlak ter voorkoming van schades.
Inhoud opleiding
Tijdens de opleiding risicodeskundige worden de diverse bedrijfsmatige risico’s binnen de verschillende vakgebieden inzichtelijk gemaakt met als doel deze in de praktijk te onderkennen. Bij de opleiding wordt veel beeldmateriaal gebruikt uit praktijksituaties, waardoor u de risico’s goed leert te herkennen.
Door het NIVRE wordt de opleiding gewaardeerd met 6 PE-punten, zowel voor de afdeling rr alsook voor de afdeling re en door de NVVK wordt de opleiding gewaardeerd met 50 PE-punten. Het niveau van de opleiding tot risicodeskundige is MBO+ / HBO niveau en er is geen specifieke vooropleiding vereist. Studiebelasting: iedere lesdag duurt 6 uren en wordt voorafgegaan door ongeveer 1 uur zelfstudie. De volledige opleiding bestaat uit 10 lesdagen deze vinden wekelijks plaats, veelal vanaf 10:00 uur tot 17.00 uur met uitzondering van de schoolvakanties.
De modules
De opleiding risicodeskundige is opgedeeld in 18 modules, vrijwel alle modules zijn beschikbaar via onze blended learningomgeving en kunnen ook afzonderlijk worden gevolgd. Met de blended learningomgeving kunnen cursisten zelf bepalen waar en wanneer ze de theorie willen leren. Als ze de theorie beheersen kunnen ze, goed voorbereid, deelnemen aan de fysieke trainingsmomenten waar ze met elkaar de verdieping ingaan. Zo bepalen cursisten zelf het tempo en verhogen ze hun leerervaring.